Cirkuskatter

Kikade på Cirkus Maximum på tv till mina totalt onyttiga frukostflingor och jag höll på och svimma. Dom använde katter i ett nummer, vackra vita KATTER! Jag trodde katter var mer "egna" och ensamma djur, tvärtemot hundar som måsteha en ledare. Som t.ex. mina tre katter gör bara det dom vill och känner för - för deras egen vinnings skull. Men dom där, dom klättrade och skuttade glatt och till och med hoppade igenom eld. Visst blev dom belönade men dem är väl tillräckligt smarta för att veta att det inte är värt att bli aska för en gobit?! Jag tappade iallafall hakan och jag kunde inte sluta se. På tal om cirkuskatterna så kom jag och tänka på när jag var och handlade julklappar till mina katter så hittade jag lite smarta saker man kan använda för att träna kattens IQ, och jag funderade på att köpa något sådant längre framöver till Smulan och Viktor. Men vi får se hur det går med det, visst tror jag att dem är smart men kanske lite envisa och uttråkade också så att allt måste ske på deras vilkor. Men det skulle vara kul att träna dem iallafall för jag tror katter är smartare än vad många egentligen tror. Smulan kan t.ex visa empati med mig, Manson kan se sig själv i spegeln och Viktor kan öppna burkar. Här kommer en närmare presentation av dem:

Från vänster:

Smulan, hona ca: 8år svart kort mjukt hår med vita inslag i botten av pälsen. Hon är blyg för okända människor, jamar inte - inte ens i kris situationer, älskar godiset katt kuddar, visar med kroppsspråk att hon känner empati, hon är smart, äter fruktansvärt sakta, älskar att leka med snören och en speciell svart vit råtta, gick upp i vikt efter kastreringen, tycker om att "natta" mig när jag ska sova och sedan lägger hon sig själv i fotändan, kommer när man ropar på henne om hon själv vill, hon förstår betydelsen av orden "dis" och "mat" och vill bli klappad precis innan hon ska äta. Hon äter inte människomat, bara kattmat.

Manson, hane ca: 7år beige och kort hårig med en sträv känsla. Han är försynt och blir lätt rädd, älskar gurka, majs, mjölk, kyckling och chips, tycker om att springa runt i lägenheten, tycker inte om nya platser eller att "rastas" utomhus,  har haft njursten,  tycker inte om att gosa på någon annans vilkor än hans egna, han tycker om att se på sig själv i speglar, han brukar titta på tv, han är nyfiken på hundar men är vaksam, han förstår betydelsen av orden "dis" och "mat" och han tycker inte om att få klorna klippta.

Viktor, hane ca: 1,5år grå och långt mjukt hår. Han tycker om att vara nära människor, han är nyfiken på vad människor gör, han pussas på människorvis, tycker om att gosa, han sväljer maten utan att tugga den, äter mycket, han älskar att leka med råttor, han spelar dum men är jävligt smart, han härmar människor som t.ex att öppna dörrar eller lock, han är tuff och blir inte rädd för något i första taget och han är inte rädd för hundar överhuvudtaget, och han är dyr i drift för all mat och sand han förbrukar.

Andras åsikter:

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback