Lyxig Gräddtårta

Ja man borde ju inte äta sånt här, speciellt inte jag. Men jag ville verkligen göra en ny variant av gräddtårta och ögat föll ganska snabbt på receptet på en jordgubbs- och vit chokladkräms tårta. Men man skulle ha färska jordubbar skivade på toppen som hade legat i en marinad av balsamvinäger och råsocker och det är ju ganska svårt att få ta på i dessa tider. Så det skippade jag, samt att jag ( som ni kanske såg i inlägget under ) att jag blandade i lite jordgubbs drinkmix i grädden för att få en rosa färg, som är lite roligare samt att den ska smaka jordgubbe - vilket jag tycker är godare än bara grädd smaken i sig. Men för övrigt såg receptet ut så här, men man kan ju altid testa sig fram ytterligare

Kalasfin Gräddtårta
För 4 personer ( men för mig räckte det för 7 personer lätt )

Ingredienser:
1 liter jordgubbar
3 msk råsocker
2 msk balsamvinäger
1 paket färdiga tårtbottnar
1½ dl hallonsylt/jordgubbssylt
3 dl grädde

Chokladkräm:
2 dl grädde
100 g vit choklad

Garnering:
1 dl hyvlad mörk blockchoklad

Gör så här:
Chokladkräm: Koka upp grädden i en kastrull. Låt den vita chokladen smälta i den varma grädden. Ställ krämen i kylen ca: 4 timmar. Efter att den har stått klart så skall du vispa "såsen" tills den blir till en fast konsistens som är fluffig och riktigt krämig.

Skiva jordgubbarna, blanda dem i en bunke med råsockret och balsamvinägern. Rör om då och då. Dela tårtan i tre bottnar om den inte redan är delad. Bre hallonsylten/jordgubbssylten på den undre bottnen. Bred ut den fluffiga choklad krämen på nästa botten. Täck med den sista bottnen och vispa grädden och spritsa ut den på tårtan. Lägg jordgubbarna på tårtans topp. Garnera med den hyvlade chokladen. ( Jag spritsade mörk och ljus choklad i olika former istället )

Den blev riktigt god och lyxig, trots att den var så enkel att göra!

Andras åsikter:
Postat av: SENSUELLT
jag älskar din design
2008-12-14 @ 19:43:06
URL: http://sensuellt.blogg.se/
Postat av: Thessan
ÅÅåh yeah sån tuff design :D
2008-12-14 @ 19:43:58
URL: http://tessibonkaan.blogg.se/
Postat av: Therese - Eira min ögonsten
Läcker design :)
2008-12-14 @ 19:45:20
URL: http://eiraheidemo.blogg.se/
Postat av: Mikaela
jättehäftig blogg :)
2008-12-14 @ 21:27:49
URL: http://mikaelalillis.blogg.se/
Postat av: Selvina
Sv: I varje avsnitt så kan man se något med stålmannen på, vad som helst :P typ en tidning, mugg, tröja eller något :P
2008-12-14 @ 22:18:18
URL: http://selvinas.blogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback