Filmtips: Säg att du älskar mig

Har precis sett klart på filmen, säg att du älskar mig! Jag älskar svenskt drama med en gripande berättelse, speciellt om det handlar om jordnära historier som faktiskt kan ske i verkligheten. I filmen så blir en ung tjej - Fatou, våldtagen av två killar som också är hennes bekanta. Dem våldtar henne, misshandlar henne och samtidigt så nervärderar dem henne rejält med ord och med handlingar. Hennes bästa kompis Kim hittar henne precis efter övergreppet och Fatou är chockad, hon tycker att hon har sig själv att skylla och vägrar gå till polisen eller berätta för någon om vad som hänt. Tillslut kommer saker fram och Fatou blir psykad av resten av skolan, dem kallar henne slampa och alla tycker hon har sig själv att skylla. Även Fatous relation hemma men hennes mamma blir allt mer ansträngd och Fatou tar avstånd från alla som vill henne väl. Jag kan inte F Ö R S T Å hur dessa människor tycker att hon har sig själv att skylla och sedan bli förvånad när hon inte vill gå till polisen och anmäla händelsen! Det är väl inte så djävla konstigt att när människor påstår att man ljuger, att man tillslut tror på dem? eller tror att ingen kommer tro på en! Det värsta är att dessa människor finns det gott om i världen, ända tills en sån här händelse inträffar dem själv! Människan är så djävla egoistisk, tänker bara på sig själv! Men tillslut..

För er som inte har sett filmen, så kan jag djupt rekommendera den! Får den inte dig att inse saker, felet på samhällets syn på hela situationen och skulden i vad grabbarna har orsakat henne så tycker jag ärligt talat synd om dig! Du kan lika gärna vara nästa offer, hur hade du agerat om du var i samma situation som Fatou? Du behöver inte just bli våldtagen på ett sadistiskt sätt, det kan vara att du blir rånad, mobbad, misshandlad.. you name it! Är samhället alltid på offrets sida? Vems parti skulle du tagit egentligen?


Andras åsikter:
Postat av: Ulrika
ja, den är riktigt gripande faktiskt! Bra film som absolut är sevärd tkr jag! Borde alla ungdomar se! *tycka* :)
2008-11-28 @ 10:15:19
URL: http://ullerika.webblogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback