Muffinsmaffian

Jag är väligt faschinerad av Amerikanska recet på olika maträtter och bakverk och varje gång jag skall baka så blir det nästan alltid muffins av olika slag. Jag har bland annat testa på Leilas olika cupcakes och olika frostings på, men dem var alldeles för söta för mig och min familj lustigt nog. Jag letade vidare och till min lycka hittade jag en blogg om en kvinna som bloggar om sina intressen och pyssel och bland annat så bakar hon mycket cupcakes med frostings på. Jag har nu testat receptena två gånger och dem är garanterat en succé! Muffinsarna isig är inte för söta, så dem behöver nästan frosting för att bli riktigt goda och dessutom fanns det fem olika frostings att välja på varav en av dem vart min och mn sambos absoluta favorit. Ni kan ju besöka henne på hennes blogg här och kolla in hennes olika kategorier i sidomenyn, för hon har säkert något som intresserar alla pyssel fanatiker. Jag kan bland annat varmt rekomendera kategorin "barnkalas" också för dem som delar det intresset med oss. Tyvärr är jag inte lika duktig som hon på att baka cupcakes än, men med lite träning så ska nog det gå fint. Här kommer iallafall bilder och recept på mina mindre lyckade muffins, med goda var dom iallafall!




Muffins ( 36 st om du fyller varj form med ½ dl )
4 ägg
4 dl socker
2 dl mjölk
200 g margarin
6 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
ev. 4 msk kakao

Gör såhär:
Vispa ägg och socker poröst. Smält margarin och häll över det samt mjölken i ägg och sockerblandningen. Häll i mjöl, vaniljsocker, bakpulver och eventuellt kakaon och vispa noga. Häll i smeten i formar och grädda mitt i ugnen i ca 12 min i 200 g. Låt muffinsen sedan svalna innan du breder på frostingen.

Fluffig frosting ( den blå frostingen med silverkulor )
2,3 dl strösocker
0,8 dl vatten
¼ tsk pressad citron
2 ägg vitor
1 tsk vaniljsocker med äkta vanilj
ev. några droppar karamellfärg

Gör såhär:
Rör ihop socker, vatten och citron i en kastrull och värm på spisen så att det börjar sjuda. Ta sedan av kastrullen från plattan. Låt samtidigt hushållsassistenten vispa ihop äggvitorna och vaniljsockret så att mjuka toppar bildas = maräng. Häll i lite i taget av den varma sockerlagen i marängen under konstant vispning - detta momentet bör ta 10 min. Häll bara i lite sockerlag åt gången, vänta någon minut mellan varje gång. Vispa tills marängen är kall och har bildat hårda toppar, det tar ca 8-10 min. Vill du använda karamellfärg så tillsätt några droppar samtidigt som du vispar marängen kall.

Smörkräms frosting ( den rosa frostingen med hjärtan )
100 g mjukt smör
3/4- 1 pkt florsocker
3 msk mjölk
ev. några droppar karamellfärg

Gör såhär:
Vispa smöret mjukt och klump fritt med elvispen, tillsätt florsockret. lite i taget medan du vispar på låg fart. Rör sedan i mjölken och färgen. Fortsätt sedan att vispa på medelfart i några minuter så krämen tjocknar till sig ordentligt. Den skall vara riktigt fast i konsistensen. Nu är det klart att spritsa på dina muffins.

Andras åsikter:
Postat av: Sara Fellman
Mumsigt, hoppas du får en fin kväll :)
2009-02-24 @ 17:31:42
URL: http://alwayspanic.blogg.se/
Postat av: Tanja
ne :) faktiskt inte. gjorde mina egna förr, super snygga. men denna orkade jag inte göra själv. så gjorde en beställning på exakt hur den skulle vara :)
2009-02-24 @ 18:13:34
URL: http://tanjareljanovic.blogg.se/
Postat av: Fiski
svar: åh, okej :3

jag har en svart-vit.. han är jäkligt söt han med. ^^
2009-02-24 @ 18:22:43
URL: http://technophobia.blogg.se/
Postat av: »» Michaela / Bloggdesigner ««
sv; tack för det :) ska kika på utmaningen :D
2009-02-24 @ 20:24:07
URL: http://soeticz.webblogg.se/
Postat av: Cleo Zatch
Oj va fina dom var, jag misslyckas ALLTID med muffins,dom bräns ALLTID i bottnen även om jag följer receptet till punkt och pricka. Det jobbiga är att jag nästan aldrig mísslyckas när det gäller mat och bak så det tar så hårt varje gång man misslyckas med muffinen!

Dina ser smarriga ut iallafall!!!

/Cleo
2009-02-24 @ 22:42:14
URL: http://www.metrobloggen.se/cleozatch
Postat av: Sofi
Nu har jag lagt upp 20 nya frågor i min blogg.. Fria att kopieras och besvaras i din egna blogg :) Välkommen in!
2009-02-25 @ 00:38:23
URL: http://beciell.blogg.se/
Postat av: jane
fin härlig blogg,kika in hos mej oxå....kramizzzz
2009-02-25 @ 07:21:11
URL: http://brunettjane.blogg.se/
Postat av: Foki
MUms vad gott det ser ut! :)
2009-02-26 @ 19:28:00
URL: http://foki.blogg.se/
Postat av: jennie
Åh det där ska jag testa! Ser skitgott ut! :)
2009-03-01 @ 10:48:08
URL: http://jenniesplace.blogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback