Genusperspektivet, slavar och fördomar!

Jag har många funderingar som snurrar runt i skallen, och just nu är jag lite fundersam på HUR det kommer sig att just kvinnor skulle ta på sig och bli såkallad "hemmafru" och mannen skulle antingen jaga eller tjäna pengar till mat?! Den här synen på kvinnan finns ju hur långt bak i tiden som helst.  Vem bestämde det lixom och varför? Är det inte så att kvinnor och män är kapabel att göra lika mycket arbete, men att förmågan är individuell?  Det är iallafall en helt sjuk syn på kvinnor, och så har det nästan alltid sett ut. Tack och lov så är det allt mer sällan nu, men vi har väl kommit en bit påväg va? Visseligen kanske inte kvinnor tjänar lika mycket som männen ÄN, men tack vare våra insatser idag så bidrar vi till en bättre framtid för våra barn, deras barn och så vidare i generationer! En annan sak jag har funderat på är det här med färgade människor, varför blev just DEM slavar? Varför var det inte tvärtom? Fanns det mer vita än svarta, eller vadå? Jag kikade lite på slutet utav filmen "Djävulen och jag" som gick på TV för en liten stund sedan och tänte på att gud var faktiskt svart, samma sak i "Evan almighty" och "Bruce almighty" Är inte det konstigt, efter alla fördomar vi haft om dem? Men kan det vara så att egentligen så ska det vara tvärtom, till exempel att kvinnan egentligen är en kraftfull varelse ur ett bibliskt pespektiv? Jag menar det är ju iallafall hon som föder barnen och ger dem mat, är inte det ett mirakel så säg? Vilken uppgift svarta har vet jag inte? Kanske att lära oss korkade något nyttigt, som att trots sina många år som slavar så har deras folkgrupp kämpat sig upp till att idag vara precis som vilken vanlig medmänniska som helst. Kanske ska vi ta lärdom, och lära oss att det är faktiskt inte är utseendet som gör en människan, utan att det är vad som finns innuti denne som räknas. Men vem bryr sig? Jag snackar ju bara en massa skit,.. eller?!

Andras åsikter:
Postat av: malin
jättefin blogg... gillar headern massor :D:D kram malin
2009-01-04 @ 16:56:14
URL: http://www.metrobloggen.se/merlyn
Postat av: Anna
svar ; tack så mycket !
2009-01-04 @ 19:42:52
URL: http://pannas.blogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback