Bokrecensioner av "Vår lilla hemlighet" och "Skadad"




Under min semester i Finland så läste jag som sagt två pocket böcker som båda är baserade på sanna historier, som faktiskt också påminner en del om varandra. Dem var båda väldigt gripande, inlevelsefulla och deprimerande historier, men jag rekomenderar dock den ena framför den andra och det tänkte jag utveckla mer efter att jag recenserat och betygsatt båda böckerna:





Titel: Skadad
Orginal titel: Damaged
Författare: Cathy Glass


Recension:
Cathy Glass är en populär fosterförälder som hjälp många ungdommar under loppet av  tjugo år med sin kärleksfulla, tålmodiga och rättvisa metod, men hon har aldrig träffat ett så stört barn som lilla Jodie, 8år. Jodie visar upp ett våldsamt och agressivt beteende och hon har i och med detta avverkat totalt fem fosterfamiljer på fyra månader, men Cathy har bestämt sig för att inte ge upp den lilla flickan. Ingen vet vad som ligger bakom Jodies beteenden då hon skadar sig själv, slåss och gömmer sig bakom olika personligheter men allt eftersom Jodie känner sig trygg hos Cathy så anförtror hon sig till henne och en fruktansvärd,  mörk och smärtsam historia som inget barn någonsin ska behöva uppleva blottas.

Min kommentar:
Historien handlar överlag om en liten flickas förfärliga barndom full med både psykisk och fysisk smärta. Jodies historia har inget riktigt slut och man kan nästan ana vad som försiggick bakom stängda dörrar förutom det man redan har fått reda på i boken och man vill hela tiden veta mer. Det är en lättläst bok, en aning ljusare än den andra boken med en gripande och hjärtskärande historia som man inte kan lägga ifrån sig så jag ger den helt klart fem stjärnor av fem möjliga.







Titel: Vår lilla hemlighet
Orginal titel: Don't tell mummy
Författare: Toni Maguire

Recension:
När kriget äntligen var över så fyttade Toni's pappa hem igen men då händer det otänkbara, Toni's egen far förgriper sig på henne då hon bara är sex år gammal. Toni berättar för sin mor i hopp om att hon skulle få det att sluta men mamman vill inte lyssna varpå pappan fortsätter att fögripa sig på Toni gång på gång i flera år därefter. När Toni är fjorton år så blir hon gravid och pappan till barnet är hennes egen far. Den mörka familjehemligheten kommer ut och hennes far sätts i fängelse, samtidigt som en svår abort nästan tar hennes liv. Toni som skuldbeläggs av den större delen av samhället blir då utstött och förskuten av både familj, vänner och skola och alldeles ensam försöker hon desperat bygga upp ett värdigt liv.

Min kommentar:
Även den här historien handlar om en flickas förfärliga barndom och man kan verkligen förnimma hatet i boken som hennes far kände för henne samt desperationen som Toni  känner. Man känner även sig frustrerad över Toni's mors val som är helt ofattbara, hur kan man försumma sin egna och enda dotter på kärlek och uppmärksamhet? Boken får fyra stjärnor eftersom den är så mörk att man känner sig hjälplös och deprimerad efter att man läst denne, men överlag är den bra.





Sammanfattning:
Båda historierna är gripande och hjärtskärande, men "Vår lilla hemlighet" är en aning mörkare och dystrare än "Skadad" Kanske beror det på att Jodie ändå hade människor på sin sida som ville hjälpa henne, men Toni som blir förskuten och utstött av precis alla runt omkring henne blir alldeles ensam med sin sorg. Man skämms för att vara människa när man ser hur vuxna människor har behandlat sina egna barn att mätta sin egen egoism. Jag rekomenderar inga känsliga läsare att läsa dessa böcker, men är ni som jag och inte kan låta bli så tror jag att ni föredrar "Skadad" framför "Vår lilla hemlighet" men båda är värd att läsas!

Andras åsikter:

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback