Home sweet home!

Nu är man ( äntligen? ) hemma igen. Vi har haft det riktigt bra och med mestadels fint väder i stugan som ligger en liten bit utanför Alavus i Finland.


Det tog ungefär 17 timmar att köra dit eftersom vi föredrar ett par bensträckare OCH så åkte vi lite fel när vi följde Eniro's tips på snabbaste vägen - som egentligen blev den längsta! Hem tog det ungefär 16,5 timmar eftersom vi skulle lämna lillasyster på tågstationen i Luleå så hon kunde åka hem till sin pappa i Kiruna för en obestämd tid framöver, hon har ju sommarlov fortfarande - men jag saknar henne redan!

Men vi har hunnit med rätt mycket under våran semester iår, när vi kom så var det Marknad i byn Alavus som ligger ungefär tio minuter från stugan, jag blev possitivt överaskad för jag bara ÄLSKAR marknader. Sedan har vi bland annat shoppat i Seinäjoki som ligger en halvtimma från stugan. Dem har hur mycket snygga kläder som helst i vågad rock/goth/punk stil och jag blev grymt sugen att shoppa loss ordentligt.

Sedan har vi varit flera gånger på Tuuri som ligger en kvart från stugan. Tuuri är ett stort by-varuhus med hotell som också har blivit en turistattraktion eftersom dem förutom sitt enorma utbud erbjuder också erbjuder olika evengemang varje år, som t.ex. Million Rock festivalen och mycket mer. Dessutom så nu när vi var där så var även ett tivoli uppställt på den enorma parkeringen bakanför Tuuri som vi naturligtvis gick på. Vi har även gått i den enorma labyrinten utanför Tuuri, som tydligen skall vara Europas största labyrint.



Sedan har vi varit både på Waasalandia och Tropiclandia i Vaasa som ligger ungefär 1,5 timme från stugan. Waasalandia är en nöjespark, mest inriktad för barn och hade inte så många åkattraktioner att erbjuda vuxna, men vi roade oss med det vi väl kunde åka och kul hade vi. Sedan gick vi över till Tropiclandia som är en vattenpark med många vattenrutchkanor både inne och ute, där hade vi väldigt roligt. Jag hittade snabbt en favorit ute som jag åkte gång på gång. Det var en väldigt lång och hög vattenrutchkana indelad i tre långa filer och två kortare så man kunde tävla mot varandra.


Sedan har jag och Jyrki även varit och badat med på en jättefin strand som låg ungefär tio minuter från stugan, som heter Kalajärvi. Där finns det camping möjligheter, en restaurang, glasskiosk, en dans loge, riktiga duschar i omklädningsrummen och en fantastiskt vacker utsikt vid stranden. Dessutom så fanns det minigolf också som vi såklart spelade en eftermiddag när vi hade slappat en hel dag i stugan.



Vi har också varit på en djurpark i Ähtärin som också ligger ungefär en halvtimma från stugan. Där var vi och tittade på bland annat en snöleopard och många olika sorters ugglor samt en andra massa fåglar som bland annat korpar, tjädrar, kungsörn, berguv, och svanar. Självklart fanns det också en massa stora skogsdjur som älgar, renar, rådjur, hjortar, björnar men också dem mindre skogsdjuren som järvar, vargar, rävar, bävrar, uttrar, mårdar, hermeliner, grävlingar. Vi såg också bison oxar, vildsvin, lodjur, och mufflon. Jag fotade en del men dem bilderna orkar jag inte lägga in här på bloggen, men vill ni se dem finns dem på min pixbox i en mapp som heter "Ähtärin Djurpark" här!

Ja, vi hann ju med det mesta kan man säga och det har varit ganska hektiskt trots att vi har unnat oss att vila i två dagar, några dopp i en sjö intill och ett par bastukvällar. Dessutom har man hunnit med att besöka Farmor nästan varje dag, hon fick också en ängel utav oss som vi hade köpt i Seinäjoki för att hon samlar på dem, hon kallar dem för skyddsänglar och nu har hon femton stycken. Sedan har vi självklart besökt farfars grav också, till graven köpte vi en stor vit belagon och ett gravljus med en ängel på.




När vi hade varit där en vecka så kom Kari & Linda och deras två hundar som gjorde oss sällskap i fyra dagar innan vi åkte. Dem fick tränga in sig i den lilla gäststugan som vi kallar Aitta eftersom vi var först, fler personer och så skulle vi ändå snart åka hem. Dessutom så bodde vi där förra året och det ska väl vara rättvist ;-) Det tycker iallafall jag! Dagen innan dem kom så gjorde Jyrki och Kari's kusin Lasse med familj oss sällskap ända från Hyltebruk. Dem bodde hos farmor alla fem och det var roligt att träffa dem igen, eftersom det var två år sedan sist vi sågs. Hur som hellst så har jag haft en riktigt bra semester iår, troligtvis den bästa någonsin och det tack vare min älskade sambo Jyrki och min lillasyster Liza!

Andras åsikter:
Postat av: . Pjumas . ♥
Hoppas du hade det trevligt i Finland :D
2009-07-13 @ 18:39:00
URL: http://pjumas.blogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback