Tårtkalas


När jag var i Finland så fyllde en ganska så nyfunnen vän år. Eftersom jag gärna ville fira henne i efter hand så bakade jag en smarrig rice krispiestårta till henne. Jag har själv gjort den två- tre gånger förut, men den har aldrig blivit så fin som nu! Så nu passade jag på att fotografera den, och så tänkte jag än en gång dela med mig av receptet också. Den är jättegod och ganska lätt att göra om man är duktig på att arbeta med maräng, själv har jag ju tränat! Men det bästa är nog att de flesta ingredienser har man redan hemma, så man behöver inte stor handla. Det här är en tårta som jag garanterat ska göra flera gånger framöver.

Tårtbotten:

4 äggvitor
2 dl strösocker
3 dl Rice Krispies

Kräm:
4 äggulor
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk vetemjöl
1 dl grädde
100 g smör

Garnering:
3 dl vispgrädde
riven choklad
eller
jordgubbar/hallon

Gör såhär:
Vispa äggvitorna till hårt skum med lite av sockret. När äggvitorna går att vända upp och ner, häll i resten av sockret och rice krispies. Blanda försiktigt. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper, grädda i 125 grader, ca 60 min.

Koka under omrörning upp äggulor, socker, vaniljsocker, mjöl och grädde på svag värme tills det tjocknar. Ta av kastrullen från plattan och rör i smöret. Låt svalna. Dela botten i två delar. Bred på krämfyllningen på ena halvan och lägg den andra över. Garnera med vispad grädde och riven choklad eller hallon/jordgubbar.

Andras åsikter:
Postat av: cleo Zatch
Ooopsansa vilken tårta...ska nog testa att göra den sen när man får lite klirr i kassan...många ingredienser!



Jo intervjuen är gjort och fotona är tagna...nu sitter jag bara och väntar på att dom ska skicka den till mig så att jag kan godkänna den. Den kommer nog ut till vintern...hon sa att det kan ta ett tag!

Kram på dig och ha en mysig helg!

/Cleo
2009-07-17 @ 18:20:17
URL: http://metrobloggen.se/cleozatch
Postat av: bitte
mummsigt
2009-07-23 @ 16:42:54
URL: http://www.lovemercury.se

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback