Rice Krispiestårta

Dem på jobbet är helt förälskade i Rice Krispiestårta som är en sorts marängtårta med krisp, och gör det så fort det är något som skall firas. Men jag klandrar dem inte för den är så himla god, och framförallt enkel att göra. Jag gjorde den igår till min syrra men dekorationen blev inte så bra den här gången så det blir tyvärr ingen personlig bild på den just idag, men här kommer receptet iallafall:

Tårtbotten:
4 äggvitor
2 dl strösocker
3 dl Rice Krispies

Kräm:
4 äggulor
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk vetemjöl
1 dl grädde
100 g smör

Garnering:
3 dl vispgrädde
riven choklad
eller
jordgubbar/hallon

Gör såhär:
Vispa äggvitorna till hårt skum med lite av sockret. När äggvitorna går att vända upp och ner, häll i resten av sockret och rice krispies. Blanda försiktigt och bred ut smeten på ett bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 125 grader, ca 60 min.

Koka under omrörning upp äggulor, socker, vaniljsocker, mjöl och grädde på svag värme tills det tjocknar. Ta av kastrullen från plattan och rör i smöret. Låt svalna. Dela botten i två delar. Bred på krämfyllningen på ena halvan och lägg den andra över. Garnera med vispad grädde och riven choklad eller hallon/jordgubbar.


Ha en trevlig nationaldag!

Andras åsikter:
Postat av: Jennie
Låter gott! Trevligt med nya recept!
2009-06-06 @ 19:23:21
Postat av: JENNIE
Sv: Tack så mycket!



Bilder kommer i kväll eller i morgon om du vill se lite bilder från den grymma dagen ;)
2009-06-07 @ 20:14:39
URL: http://jenniesplace.blogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback