Boktips: 14år till salu

Under min semester i Kiruna så läste jag en riktigt bra bok som jag köpte på ICA här i Timrå. Den föll mig rätt i smaken, dels för att jag själv kunde känna en viss samhörighet med bokens huvudperson "Tessan" eftersom jag känner gen mig i hennes historia och dels för att den var lättläst. Här kommer recensionen:

"14år till Salu ären självbiografi som handlar om Tessan är som vilken vanlig 14årig tjej som helst fram till en dag då hon blir våldtagen av en jämn gammal kille när hon är påväg hem från stallet. Hon anmäler inte våldtäckten och hon berättar inte för någon om den, istället hittar hon ett sätt att handskas med skammen efter våldtäckten. Hon börjar att träffa män på internet och använda sex som ett självskadebeteende och trots att hon egntligen inte vill så är begäret stort att träffa dem. Medans Tessan "kopplar bort" så utsätter vissa av männen Tessan för mycket hemska saker som t.ex. trasiga glasflaskor i underlivet, misshandel och hot för att få sin vilja igenom. Är det här verkligen det enda Tessan duger till? Det är iallafall det Tessan tror! Våldtäckten har ärrat henns själ och hon är ju redan "förstörd" så inget spelar längre någon roll"

Det är en riktigt, riktigt bra bok som säkert många kan känna igen sig i. Själv kände jag igen mig i Tessans olika självskadebeteende och även hennes syn på sig själv efter våldtäckten. Den påminner mig mycket om den bok som jag hoppas på att få skriva i framtiden tillsammans med en författare. Jag vill också kunna sätta ord på mitt mörka förflutna och sedan lägga upp den på hyllan, kan man också sedan hjälpa någon som mår dåligt så är det bara ett plus. Boken får helt klart fem stjärnor av fem möjliga, läs den!


Andras åsikter:
Postat av: Sandra
sv: Jag håller på att göra en guide i illustrator så du kan följa den om du vill. Jag ska lägga ut steg 2 av 8 idag.
2009-05-03 @ 16:54:02
URL: http://saandraj.webblogg.se/
Postat av: Sandra
sv: Ja :D Du får gärna följa mig via bloglovin' så missar du ingen del av guiden :)
2009-05-03 @ 16:59:10
URL: http://saandraj.webblogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback