Varför har tjejer så tunna röster?

Feminist - javisst! Det tycker jag ALLA tjejer ska ta till sig och fundera på mer eller mindre. Det är inte så idag att alla feminister är lesbiska och "ovårdade" med orakade armhålor mm. utan en feminist är en kvinna som tycker att alla kvinnor ska ha lika stor makt som män och att dem skall vara jämnställda. Desvärre finns det ju dem feminister som istället för att "lyfta upp" kvinnan så nervärderar hon istället männen, det är ju inte okej tycker jag. Men det som är okej är att som kvinna tycka att man ska kunna ta lika stor plats i samhället som männen, tjäna lika bra som männen, ha lika stor makt som männen, inte låta sig nedslås av männen på ett eller annat sätt och att att det ska vara jämnställt! Sedan finns det ju såklart vissa saker som vi kvinnor kanske inte VILL syssla med som männen gärna får fortsätta med ( som att klippa gräsmattan ) MEN jag tycker också då att det är viktigt att bevisa för sig själv att man KAN klara av att göra det precis lika bra, och att man innerst inne vet att man själv väljer att avstå på grund av andra faktorer som t.ex. kanske bekvämlighet.

Nu kanske du som kvinna tänker såhär "feminister, dom är ju bara överdrivna - det duger väl gott det vi har idag" Ja, men då kan du ju också fråga dig vem eller vilka som gjorde att kvinnan fick röstrött idag, vem som kämpade för lika löner ( som idag fortfarande inte är helt och fullt utfärdat ) och vem som strävade efter en ( med männen ) jämställd makt i samhället, jo feministerna! Jag ser mig själv gärna som en oaktiv feminist, jag har starka känslor och jag vet vad jag vill. Jag kan säga till om det är något som jag inte tycker stämmer med det jag tror på både inom arbetslivet och privat, men jag är inte aktiv i en feministisk rörelse.

Visst kanske jag har svårt ibland att inte dra alla killar över en kam ibland, jag vet ju att många män inte är så som dem män jag lärt känna och vet om. Men generellt tycker jag att män aldrig kan säga rätt ut vad dom tycker, tänker och känner, utan tror att kvinnor är tankeläsare som bara ska "veta" Därför tror jag också att män tar till våld oftare ( kvinnomisshandel, krogslagsmål mm. ) eftersom dem har svårare med det muntliga språket. Jag tycker också att män har skrämmande nära till den sexuella driften och det skrämmer mig mest! Men jag kan ändå inte kalla mig för manshatare trots att man många gånger suckat och förbarmat mig efter att ha läst om män som orsakar våldtäckter, krig, våld, rån, mord osv för jag vet ju att kvinnan inte heller är perfekta. Men jag tycker iallafall att en kvinna ogenerat ska ta lika stor plats i samhället som en man utan att ursäkta sig! Därför är det viktigt att varje kvinna höjer sin röst och inte låter sig bli nertryck, eller låter sig utnyttjas av män. Ingen kvinna är i grunden svag, när du en dag inser det så tycker jag att du kan kalla dig för feminist! 



Diskutera gärna under mina kommentarer!


Andras åsikter:
Postat av: malin
åh, tack så mycket =) blir så glad. det är bara att öva :p
2009-09-07 @ 19:32:36
URL: http://malinsofiacalmebring.blogg.se/
Postat av: [ L o v e l y L i f e ]
Svar;

Ja, eller hur? :)



Ja usch, det har du rätt i tyvärr.. Det är fruktansvärt att det ska vara så. Man gör ingenting förrän det är försent.

Bloggen är väl anmäld som tur är, men jag hoppas att de hittar personen också och kan döma honom för något - eller att han åtminstonde blir av med sitt jobb.
2009-09-07 @ 19:36:38
URL: http://blodpannkakorochplaneter.blogg.se/
Postat av: Mikaela
En feminist kan ju också givetvis vara en man!
2009-09-07 @ 19:40:34
URL: http://baileyz.blogg.se/
Postat av: Nina
Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. härligt med folk som bryr sig och stolt erkänner sig som feminist. jag håller inte med dej i allt du skriver men en hel del.

jag är manshatare, jag fördömmer handlingen att raka sig (även om jag är svag nog att göra det även jag) å jag tycker absolut inte att det på något sätt i världen kan vara ovårdat att inte raka sig.

Förstå hatar jag inte alla män, men generellt sett är jag misstänksam mot män innan de bevisat att jag inte behöver vara det eftersom mannen står för i stort sett alla brott.

Kom gärna in på min blogg nån dag så kan vi diskuttera mera
2009-09-07 @ 21:11:39
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Emmelist
haha ja.. :) gillar din bloggdesign också..så rosa och underbar :D
2009-09-08 @ 17:56:20
URL: http://emmelist.blogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback