Slutbetyg och framtidplaner

Nu har jag sökt in till Komvux för förhoppningsvis sista gången i mitt liv. och till jul kommer jag då få mitt efterlängtade slutbetyg! Jag gick ju aldrig ut gymnasiet, jag orkade inte med det psykiskt men då trodde jag bara att jag var för dum. Först fick jag "Mode & Design" vilket var en linje då man skulle lära sig att sy och designa kläder, jag märkte ganska snart att det inte var min stil men fortsatte ändå året ut trots att jag började skolka.

Efter sommarlovet så pratade jag med syon och började istället på Individuella programmet där jag bara praktiserade i nästan ett helt år, först var jag på förskola och sedan var jag på ett gym där jag stod i kassan. Det var skönt att jobba istället för att plugga ett tag och efter året var slut så sökte jag in på "Bild & Form" vilket var helt i min stil. Men tyvärr så hade jag IG i så många ämnen som jag var tvungen att jobba ikapp och tillslut blev det för mycket så jag kände mig tvungen att hoppa av efter två år - så jag tog aldrig studenten!


Det har alltid varit så jobbigt för mig att inse vad man har missat, studenten, arbetsmöjligheter, framtids drömmar osv. Men gjort är gjort så jag började att läsa upp lite grundämnen på Komvux och samtidigt så sökte jag arbete utan lycka. Visst har jag haft kortare jobb och när dem är slut har jag pluggat emellanåt, så jag har alltid hållit mig sysselsatt av det ena eller andra. Men en dag orkade jag inte något mer och jag blev deprimerad, livslusten försvann och jag blev helt passiv i mitt eget liv. Jag klarade tillslut inte ens av att ha social kontakt med folk och jag gömde mig i lägenheten.

Äntligen hade droppen runnit över en länge fylld bägare och jag förstod att jag måste söka hjälp för mitt barndoms trauma som jag sålänge hade förnekat, så jag började i terapi på Unga Vuxna på Sundsvalls Sjukhus. Jag blev sjukskriven ett år ungefär och sedan hade jag ork nog att fortsätta med jakten på en utbildning då jag började på "Barnskötarutbildningen" Men tyvärr så anställer inte Timrå kommun några Barnskötare längre och det lär bli en trend som sprider sig, så jag vågar inte stanna som vikarie längre eftersom min framtid  är så osäker. Jag blir beroende utav andra och det gillar jag inte!

Jag känner att jag vill stabilisera mig nu och skaffa familj snart och då måste jag ha en utbildning som jag kan leva på. Jag gillar handeln, möbler, inredning och jag har också funderat på att starta eget men socionom är ändå det som ligger mig varmast om hjärtat när allt kommer till kritan. Min dröm är att arbeta på BUP och ta hand om såna som mig! Jag vill hjälpa unga flickor och pojkar så dem inte gör det missatget som jag gjort och låta trauman ta över ens liv, och det är verkligen något jag brinner för också!

Idag var jag som sagt på Komvux och sökte heltidsstudier för 400 poäng, jag behöver egentligen bara 200 poäng men jag känner att jag måste läsa heltid så jag kan söka CSN för heltid. Jag kan inte jobba samtidigt som jag pluggar för då tappar jag koncentrationen och orken för skolan och den är ju viktigast. Men skulle jag bara läsa halvtid så får jag så lite pengar varje månad och jag tror inte vi klarar oss på det. Dem ämnen jag valde är:

1. Matematik B - Ett ämne jag MÅSTE ha till socionom utbildningen, alla andra krav uppfyller jag lyckligtvis! Det här är också enligt mig den svåraste kursen och det kommer bli jävligt kämpigt kan jag lova ( det här blir 3'e ggn ) men jag MÅSTE klara det den här gången.

2. Svenska A - Jag har ju egentligen svenska A och B men enligt min syo så är det bättre om jag läser om Svenska A igen då det betyget är gammalt! Det skall tydligen vara bra inför högskolan sedan, men det var inget krav. Men jag tror det blir roligt också!

3. Psykologi A - Ett stort intresse och därför blir den nog ingen match för mig och dessutom är den en bra kurs att läsa inför socionom utbildningen också.

4. Människan: socialt & kulturellt - Det är också enligt min syo en bra kurs att läsa inför socionom utbildningen och jag tycker den verkar vara ett intressant ämne.

5. Information & Layout B - En enkel kurs men det kan vara skönt att bryta av med något lättare och data kan alltid vara bra att ha i ett betyg. Dessutom så är det väldigt intressant!


Önska mig lycka till!

Andras åsikter:

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback