Politiker med piskan i handen

Snart är det val och ärligt talat har jag INGEN ANING om vad jag skall rösta på, jag är inte så insatt men jag har ju ändå en åsikt om ett önskat resultat. Jag tycker att det är svårt att kunna sollra ut vad som kommer ge det bästa resultatet och vad som bara är lögner. Det jag däremot vet att jag absolut INTE vill ha det som det varit dem här senaste åren. Det har nästan bara gynnat dem som redan har det bra, dem som har ett arbete och ekonomi.

Moderaterna har använt en metod som kan jämföras med att piska en häst under ett lopp. Dem antar att man är t.ex. sjukskriven för att man är lat och inte för att man verkligen är sjuk, så genom att försvåra möjligheterna att få ekonomiskt stöd utan arbete så tvingas man istället ut i arbetslivet även om man verkligen är sjuk eller inte har möjlighet att få ett arbete på så sätt. Då fastnar man i en svår ekonomisk sits och det kan bli början på en ond cirkel. Alla fixar inte piskmetoden, jag gör det definitivt inte. Jag behöver stöd och belöning för att komma framåt i livet och om jag blir piskad så tappar jag lusten att gå!

Vissa människor däremot klarar piska bättre än morotsmetoden. Men jag som själv varit sjukskriven och aldrig haft mer än vikariat hela mitt 27åriga liv kan ärligt säga att jag VILL jobba, men inte haft möjlighet att få ett vettigt arbete. Jag mår bra utav att jobba och min dröm är att arbeta med det jag verkligen vill jobba med, det är mitt mål i livet. Men utefter mina möjligheter så kan jag inte välja samma väg som dem flesta andra klarar av även om jag så önskat och därför så blev vägen dit längre, dyrare och betydligt svårare.

Den vanliga vägen:
  1. Ta studenten, få ett slutbety
  2. Gå högskola, skaffa utbildning
  3. Skaffa ett jobb och erfarenheter
  4. Skaffa familj
Min väg:
  1. Hoppade av gymnasiet, pga depression men sökte ingen hjälp
  2. Blev arbetslös, pga jag inte hade någon utbildning
  3. Började studera på gymnasienivå på Komvux, pga arbetslöshet
  4. Arbetspraktisera / Vikariera för att få en paus i studierna
  5. Sjukskriven, pga depression när det inte längre höll att försöka förtränga det
  6. Börja studera på en gymnasieutbildning, men positivt resultat
  7. Läsa klart till slutbetyget, ett krav inför högskola
  8. Läsa högskola
Som ni ser så är den första vägen, mycket kortare och betydligt billigare. Svenska gymnasieutbildning är gratis, men för högskola måste man ta lån på CSN, dock bara i max 4år. Efter det har man möjlighet att arbeta, även om man inte direkt får sitt drömyrke, men ett jobb är ett jobb med en riktig lön. Då kan man betala av sina lån och sedan skaffa familj och om man vill jobba sig uppåt i karriären. En ganska vanlig väg som de flesta tar.

Den andra vägen, som jag desvärre var tvungen att ta pga att jag inte sökte hjälp för min depression när jag egentligen borde har kostat mig en gratis utbildning, jag orkade helt enkelt inte gå klart gymnasiet. Men utbildning måste man ju ha för att få ett arbete och för att läsa upp på Komvux måste jag låna på CSN. Det tog många år innan jag lyckats läsa klart till ett slutbetyg och då är jag inte ens klar utan skall fortsätta läsa på högskola efter det med ytterligare lån. Efter det så har jag möjlighet att söka arbete och jobba mig uppåt i karriären men eftersom det tar mycket längre tid att gå den här vägen så vill jag också försöka kombinera den vägen med att skaffa familj vilket också blir ett litet "hinder" på vägen. För att försöka kombinera skola med familj ser inte jag som ett lätt moment.

Jag menar bara att allt har sin orsak. Jag tror inte att människor är lata, jag tror att dem vill jobba men något dem trivs med men inte har haft möjlighet till det. Är man sjukskriven så har man en orsak, man är sjuk och måste bli bättre. Är man inte sjukskriven för ett psykiskt eller fysiskt sjukdomstillstånd utan bara oaktiv arbetslös så kan det vara så att man inte riktigt vet vad man vill jobba med ännu, då kan det vara bra med praktikplatser så man får testa på att jobba innan man utbildar sig. Är man aktiv arbetslös så saknar man säkerligen kompetens och även då kan det vara bra med praktikplatser som på ett smidigt sätt får ut en i arbetslivet så man får in en fot i verksamheten.

Varför måste man alltid tro det värsta om folk? Varför kan man inte bara ta reda på fakta innan man fattar ett beslut samt försöka att se saker ur olika perspektiv! Människan är det enda djuret som kan kommunicera med varann på ett muntligt plan, så varför missförstår vi varandra hela tiden då? Varför vågar folk inte fråga och varför vågar folk inte svara? Till att börja med måste vi acceptera att alla människor är olika varandra, vi tycker och tänker olika och har olika utgångspunkter och därefter möjligheter i livet så vi kan inte dra alla över en och samma kam. Därför kan inte heller politikerna använda en enda metod.

Hade jag haft möjlighet hade jag valt den första vägen, då hade jag varit klar med allt det där idag och stått här utan ekonomiska svårigheter. Varför skulle jag medvetet välja en svårare, längre och dyrare väg om jag kunnat välja en lättare, kortare och billigare väg? It makes no sense! Men tack vare det så har jag skaffat mig ett mål och jag vet vad jag vill utbilda mig till och arbeta med. Det är att arbeta på BUP och hjälpa barn och unga som visar tendenser på att hamna i min situation INNAN dem går samma väg som mig och att guida dom rätt i livet och hjälpa dem undvika fallgroparna som jag redan varit i.



Andras åsikter:

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback