Min egen religion

Under en längre tid har jag funderat mycket på religion, främst kristendom eftersom det är det som man är uppvuxen i även om man aldrig har riktigt "trott" Men man har ju firat påsk och jul samt närvarat vid dop och vigslar precis som dem flesta andra svenskar. Men tack vare allt hemskt man har gått igenom sedan man var barn så var det svårt att börja tro.

Skulle gud finnas så skulle han väl ändå inte låtit mig gå igenom allt som jag har gått igenom, han påstår sig ju älska alla så varför skyddar han då inte mig? Det började redan när jag föddes med pappas psykopatiska drag och inslag av alkolism som resulterade i kränkning och misshandel av min mamma. Mycket av det har jag fått bevittna upp till ungefär 6års ålder då mamma lyckades skilja sig från den demonen.

Vissa bitar minns jag, andra blir jag påmind  om allt eftersom så jag vet att mycket ligger dolt i mitt undermedvetna. När jag var 8år blev jag sexuellt övergrepp när jag låg och sov utav en släkting, jag var tyst om det i kanske 5-7år men sedan berättade jag för mamma om det. Det blev rättegång och han erkände inte allt, men det mesta.

Resultat av min minst sagt tragiska barndom var att jag blev väldigt osäker och otrygg som barn. Det resulterade i att jag sågs som ett lätt offer att mobba. Jag blev mobbad från 7'an till 9'an. Jag hade ingen att prata med, ingen att umgås med, jag var helt ensam. Tillslut så tog jag den vänskap jag fick, en dålig kompis vid namn Veronica. Hon talade en del skit bakom min rygg och behandlade mig illa men jag hade ingen annan så vad skulle jag göra?

Ensam är inte stark! Allt detta resulterade till förakt och hat mot gud, hur kunde han som påstår sig älska alla och vill alla väl behandla mig så illa? Vad hade jag gjort för fel? Jag var bara ett oskyldigt barn! Under 2006 blev jag sjukskriven för depression, en depression som jag haft länge men som jag försökt förtränga. Men tillslut kunde jag inte ens vistas i sociala sammanhang och jag ville bara sova. Jag hade tappat livslusten och var redo att dö!

Då fick jag en tid på Unga Vuxna där jag träffade en bra kvinna som var utbildad socionom och behandlingsassistent. Ett år senare så orkade jag ta itu med resten av mitt liv och på den vägen är det. Jag började se positivt på saker, sammanhang i livet på ett helt annat sätt och jag var mitt uppi en bearbetningsprocess. Psykologin började intressera mig och jag började att förstå vem jag var och hur jag blivit den jag är idag.

Senare när jag gick Barnskötarutbildningen så fick vi läsa kommunikation och det var också väldigt faschinerande. Jag kunde tillslut förstå människor och deras beteenden på ett helt annat sätt än vad jag gjort tidigare och jag växte psykiskt en nivå, det lade jag märke till ofta. För bara några år sedan träffade jag också en bra tjej som är uppväxt i en djupt kristen familj och hon har lärt mig vad äkta vänskap och tro är för något.

Med henne har jag kunnat disskutera många religösa, psykologiska och filosofiska funderingar kring livet och skapat mig en helt egen tro, min egen religion. Där jag har använt mig utav dem enligt mig bästa bitarna i olika religioner och utgått ifrån mina egna erfarenheter och kunskaper. Alla har en tro, om inte på just "gud" så på något!

Andras åsikter:
Postat av: Emelie
Sv; Tack! Det gick toppen. :) Kram
2010-08-18 @ 19:57:49
URL: http://ljusastunder.blogg.se/
Postat av: Emelie
Ja, det är mycket bättre nu! Det är både det snabbare tempot i kurserna, bättre lärare samt att det är närmare till skolan som gör det så mycket roligare för mig.

Hur går det med dina studier?



Jag och killen började prata via internet och sen bestämde vi oss bara för att träffas till slut. :D De få bilder jag har finns ute på facebook, och han har en på oss tillsammans som profilbild.

Usch nu ska jag sova, natti natt :) Kram!
2010-08-18 @ 20:05:38
URL: http://ljusastunder.blogg.se/
Postat av: Emelie
Kunde inte sova, så jag svarar på din kommentar. :b



Härligt att höra att det går bra! Vet du vad du ska rikta in dig på om du börjar högskola sen?



Ja, det är rätt tärande om man säger så. Först är man med varandra dygnet runt i 1-2 veckor, och sen ingenting alls i några veckor. Men som du säger så har det sina fördelar också! Funderar dock på att flytta neråt så småningom.



Tack tack! Kram :)
2010-08-18 @ 22:15:45
URL: http://ljusastunder.blogg.se/
Postat av: Emelie
Haha ja, det kanske jag blir.. Ett tag i alla fall, man måste ju prova för att veta var man hör hemma! :)

Kram
2010-08-19 @ 09:44:32
URL: http://ljusastunder.blogg.se/
Postat av: ann


Ursa blir så rörd av det du skriver om din barndom och tonåringstid =/ Förstår att det satt sina spår och att det måste vara jobbigt att kämpa sig igenom!!



Vet att du är grymt stark och har mycket villje glöd innom dig. Du är en härlig och underbar vän, helt unik glöm aldrig det/ många kramar !!
2010-08-19 @ 20:40:20
URL: http://http:countsnew.blogg.se
Postat av: Tony
Tuff uppväxt - men som du säger så har det gjort dig stark. Se upp bara så att du inte är mer stark än självinsiktsfull.



Angående Gud... man behöver ju inte helt bortse från att Gud kan existera bara för att ens liv suger. Kanske bryr han sig inte om människors liv. Kanske låter han oss styra upp våra liv själva innan vi föds? Kanske är livet inte så jäkla hemskt som vi tror att det är. Lite som en mardröm... efteråt är de oftast bara "phew, det var bara en dröm".



När vi dör kanske det blir "Phew, det var bara ett liv..."?
2010-08-20 @ 10:10:08
URL: http://www.magik.se/
Postat av: Emelie
Tack! :)

Jag läste halva den kursen på gymnasiet (men hann ju inte klart tyvärr) och den är faktiskt intressant vad jag minns! Så den rekommenderas om du ska jobba med människor och så i framtiden. :) Kram
2010-08-20 @ 12:30:30
URL: http://ljusastunder.blogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback