Grannfejden

 

Jag skulle verkligen behöva att Achberg kommer förbi på en kopp fika någon dag för våra nya grannar är ju inte helt friska för fem öre. Jag försöker att låta det förgå varje gång men dem gör mig bara mer och mer irriterad på deras "små  tjyvnyp" dem sätter in här och där, dem som inte ens känner oss. Jag måste verkligen få skriva av mig om det här nu för jag kan inte hålla det inom mig längre, då exploderar jag snart!

 

Det hela började med att jag fyllde år den 2'a Oktober 2009 då jag hade en fika bjudning hemma hos mig. Det kom gäster på löpande band, först familjen och sist vännerna. Eftersom det var helg så stannade vännerna kvar en stund efter fikat och vi bestämde oss att sjunga lite Singstar, helt nyktert. Vi sjunger och sjunger och eftersom vi inte haft en fest på flera flera månader så tyckte vi att vi var värd att kunna leva om lite även om vi tänkte en del på grannarna och att vi inte skulle bli alltför högljudda. Eftersom man är nykter så kan man ju hålla kollen på sånt och vi avslutade det hela kring 22:00.

 

Dagen efter ringer vicevärden och skäller ut oss att ha haft fest och levat om, visst. Vi kanske levde om - men har vi inte rätt att leva om EN enda gång i månaden? Men inte nog med det så hade vi haft fest på Torsdagen innan också enligt dem, vilket vi inte hade haft. Både jag och min sambo jobbade nämligen hela veckan. Vi blev falskt anklagade! Sedan hade vi enligt dem också haft fest på helgen innan, men då sov min 15 åriga syster  över här och då är jag absolut helnykter. Vi brukar titta på film och gå på Birsta City och ta det lungt bara! Men helgen innan det minns jag mig ha haft en kort förfest eftersom vi skulle på Bergeforsparken. Men eftersom vi var tvungna att ta bussen som gick 21:00 från Timrå Centrum så var vi tvungna att stänga av musiken ca 20:15 - är inte det helt okej? Dessutom spelar vi inte så jävla högt heller!

 

Jag berättade för vicevärden hur det egentligen låg till och  att jag inte ens visste om att vi hade fått nya grannar. Både jag och Jyrki jobbar ju dagtid och antingen så har dem flyttat ut/in jäääävligt snabbt eller så har dem fått ärva allt i lägenheten för vi visste som sagt inte ens att vi fått nya grannar, och dem har dessutom barn. Ja, då kanske man inte ska spela till 22:00 iallafall, men är det inte liiite trevligare om dem kommer och säger till isåfall. Dem vet ju lika väl som vi att vi aldrig har hälsat på varann så ur kan vi veta att dem har barn! Ja, ja.. Jag skriver en lapp som lyder ungefär såhär:

 

"Det är trevligare om ni meddelar oss personligen om vi är alltför högljudda i framtiden"

 

och sätter upp den i entrén i trappuppgången. Jag kan ju inte bara anta att det är dem nya grannarna som klagat och såhär får ju alla en chans att ta del utav våran åsikt, att alla kan komma och säga till om vi är för högljudda om det händer igen.  Men grejen är det att INGEN HAR JU KLAGAT TIDIGARE! Förr hade vi ju verkligen både förfest och efterfest och ibland även fest, men inte ett pip från grannarna så vem är det som plötsligt ändrat sig, eller är det helt enkelt någon som är nyinflyttad som inte tål oss? Hmm hursom hellst dagarna går, vi ser inte av dem nya grannarna nått men en dag möter jag henne i trappen bärandes på sin unge som är 2,5-3år och jag hejjar.. men hon tittar inte ens, hör ingenting! Jyrki och jag mötte dem en annan gång i trappen och dem gör likadant igen. Tittar ner, hör inget,  säger inget och ser sura ut!

 

Jag satt och sjöng tyst för mig själv ett par låtar till en Singstar lsom jag kladdat ner från Singstore kring tolvslaget för någon helg sedan. jag tycker om att sjunga - det gör mig lycklig! Självklart spelar jag ju varken hög musik på TV'n eller försöker sjunga så högt men antingen så lyssnar dem efter ljud från oss som dem ska störa sig på eller så är dem extremt känsliga för en timma senare när jag och min sambo hade krypit upp i soffan med en varm filt för att se på film så kancka det på dörren och klockan var då ett på natten.

 

Det var såklart polisen som hade fått information om att det var en vild fest här och att folk sjunger karaoke. Hmmm ursäkta mig, högt sjöng jag faktsikt inte! Men HUR i hela världen ska jag kunna veta HUR HÖGT jag FÅR sjunga på natten då iochmed att jag inte VET hur ljudisolerat det är intill grannarna. Vi har ju utgått ifrån att det är bra ljudisolerat eftersom man knappt hör ifrån min andra yngre grannes mosterstereo och pianoplinkande samt att vi som sagt INTE fått några klagomål tidigare. Det känns sem dem bara jävlas eller vill få oss vräkt.

 

När jag såg honom stå vid bilen en dag så lämnade jag porten till huset olåst, vi brukar göra så vi grannar. Nu när jag hade parkerat bilen, la i kabeln och tog mina väskor och skulle gå in så kommer dem ut genom dörren och stänger den framför mig.. Inte ett ljud! Är det verkligen oss det är fel på? Isåfall måste det vara fel på resten av huset också eftersom dem aldrig klagat förut! Inte ens gammfolket som bodde lägenheten där "dem" bor nu klagade över oss, och dem var gamla!

 

Jag blir ju galen på det här. Ska vi anpassa oss hela tiden efter dem tycker dem? Ska vi aldrig få spela musik igen, ska vi aldrig få sjunga Singstar igen? Vi har ju för fan inte ens gjort nått, dem är GALNA! Lite får man faktiskt tåla om man bor i lägenhet, vill man ha det mer avskilt så får man flytta till hus/radhus/villa istället tycker jag. Jag vet inte hur ni resonerar, det vill jag gärna veta. Jag känner mig iallafall felaktigt behandlad, ledsen och skit förbannad på mina s.k. "nya" grannar. Jag kan nästan ana var dem bodde någonstans innan dem flyttade hit, någonstans där det är varmt. Gissa var!

 

För övrigt så klagar vi fan ALDRIG på våra grannar, varken då min andra granne impulsspelar piano klockan två på natten ( även om vi hör han så bryr vi oss inte, det stör oss inte ett dugg ) eller när dem nya grannarnas unge skriker och springer fram och tillbaka i lägenhete så det bara dånar flera gånger om dagen. Som sagt, jag tycker känsliga personer faaan får flytta till hus/radhus eller villa istället för lägenhet! Ge mig gärna råd, tips och idéer men kom ihåg att hat föder bara mer hat, så även om jag är arg här spå bloggen så kommer jag nog aldrig skälla ut dem personligen! Det skulle bara ge dem fler anledningar att vräka oss och få våra liv att förvandlas till ett helvete! Dem har ju faktiskt överhanden här, för hus ska vi någonsin kunna bevisa vår "oskuld" och deras överdrivnad i det hela egentligen?


Andras åsikter:
Postat av: Cassie - CJsmycken.weebly.com
Folk som klagar på andra borde bo flera mil ifrån den övriga befolkningen!
2010-01-20 @ 15:04:55
URL: http://jaaacobsson.blogg.se/
Postat av: saniz
frän blogg :) besök gärna å kommentera min :)
2010-01-20 @ 15:08:53
URL: http://susannapettersson.blogg.se/
Postat av: Bloggarmaja
men shit, sånna grannar klarar man inte av. Jag skulle bli fly förbannad och gå och skälla ut dem. Kanske inte är det smartaste att göra, men de kan ju inte hålla på så?
2010-01-20 @ 15:10:11
URL: http://bloggarmaja.webblogg.se/
Postat av: Hanna.NL
Hej! Fin blogg

Jag tycker absolut du borde söka till grannfejden eller nåt liknande. Dom verkar ju helt konstiga. Otrevligt att dissa er också. Dom måste ju kunna säga det personligen då!
2010-01-20 @ 15:13:06
URL: http://nordluuuuund.blogg.se/
Postat av: Junie
Jag vet vad jag hade gjort. Nästa gång jag mötte dem så skulle jag säga HEJ högt och tydligt och glatt (viktigt att vara trevlig så de inte får ännu en anledning att ogilla en). Svarar de inte så hade jag rakt ut frågat om jag gjort något som stör dem, för att på så sätt få igång ett samtal om det. Och svarar de med ett hej av något slag så hade jag presenterat mig och kanske sagt att jaha ni är nyinflyttade va? Och alltså fått igång ett samtal ändå. Mitt tips är alltså att prata med dem, till varje pris. Och glöm inte att bemöta dem trevligt även om de är sura och otrevliga tillbaka :)
2010-01-20 @ 15:14:26
URL: http://sockeriogat.wordpress.com
Postat av: Crixan
Det är SÅ himla störande att ha sådana grannar!!! jag fick en anmälan på mig med då jag bodde på sörbergevägen, de sa att jag hade haft fest, spelat hög musik och att det hade varit livat i trapphuset, grejjen var den, att jag var fan i stockholm då!

Givetvis så tog ju Timråbo bort pricken (jag visade upp kvitton vilket bevisade att jag inte var hemma) och samma granne hade varit in tre gånger till och försökt fått en prick på mig, dock så känner jag dem så väl på timråbo att de bara ignorerade dem och sa att det inte var från min lägenhet ljudena kom, vissa är bara FÖR mycket!



Visst ett sätt är ju som ovan, att vara trevlig hur än illa de bemöter en, men jag hade fan anmält dem tillbaka, om inte annat så för trackasserier!

Dock så tror jag lite mer på ovan, för hat göder bara mer hat...men ändå...fy fan...



Lycka till!!!
2010-01-20 @ 15:24:54
Postat av: baileyz
TACK FÖR ALLA KOMMENTARER!
2010-01-20 @ 15:38:34
URL: http://baileyz.blogg.se/
Postat av: kattis
fy tusan vilka grannar ni har alltså! du/ni borde fasen försöka snacka med dom o fråga vad det är frågan om. Man kan faktiskt inte vara hur gnällig som helst!

Good luck!

Puss o kram
2010-01-20 @ 19:27:20
URL: http://katarinaelfgren.blogg.se/
Postat av: ann =)
Fan vad trött jag skulle bli på såna grannar !!! skaffa ett liv vill man bara säga till dom =/ tycker verkligen synd om er fan va drygt!!

Kramisar =)



P.S!

Lakt till lite pony nostalgi på bloggen,bilder till dig ha ha !!
2010-01-20 @ 20:52:19
URL: http://countsnew.blogg.se/
Postat av: Luksusdyret
Kult bloggdesign du har :D
2010-01-21 @ 10:54:11
URL: http://www.luksusdyret.com
Postat av: Jeanette
Usch, vad jobbigt! Speciellt när man blir beskyld för saker man inte ens gjort. Vet att min syster blev anklagad en gång för att spela hög musik en gång sent på natten, men hon var inte ens hemma! Håller med dig om att vissa saker får man finna sig i när man bor i lägenhet, så länge det inte är extrema saker å det pågår dagligen eller på nätterna. Men samtidigt så får man ju så klart visa hänsyn. Nätterna tycker jag att man ska vara så tyst man kan för finns ju faktiskt de som har sömnproblem eller som vaknar väldigt lätt å det får man ju ta hänsyn till. Men nu var det egentligen inte det jag skulle skriva, så lätt att komma ifrån ämnet ibland :P Jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra, har aldrig varit med om det tidigare. Men kanske fråga dom när du får tillfälle vad ni har "gjort" dom.

Hoppas i alla fall att det löser sig!
2010-01-21 @ 21:03:23
URL: http://throughtheeyesofabutterfly.blogg.se/
Postat av: Jeanette
Tror att du missuppfattade mig lite där. Menade inte att DU förde för mycket ljud för dig för jag vet själv att det är svårt att avgöra hur pass mycket det faktiskt hörs hos grannarna. Det var bara menat som en liten tanke det att man ska visa hänsyn vid vissa tider på dygnet. Vilket jag, efter att ha läst ditt inlägg, är säker på att du gör! Och ja, jag håller helt och hållet med om att man inte behöver ringa polisen det första man gör. Visst finns de som inte kan med att ringa på (jag är en av dem, tyvärr :P), men då kanske man kan skriva en liten lapp som man kan lämna i brevinkastet nästa dag istället. Jag tycker faktiskt att man kan ge personen/personerna en chans att bättra sig innan man drar in polisen. Förstår verkligen inte dom som orkar klaga å ringa polisen för minsta lilla ljud från grannarna.
2010-01-21 @ 22:04:33
URL: http://throughtheeyesofabutterfly.blogg.se/
Postat av: Cina
Jag tycker att du ska ringa på deras dörr och säga "Hej jag heter Mikaela och är er granne. Jag tänkte bara presentera mig och hälsa er välkommen" Glatt och trevligt. Sen kan du ju säga att ni har fått klagomål på att ni är högljuda och om de upplever det så kan de ringa på och säga till så att ni vet att ni stör. Att du tycker det är viktigt att man kommer överens så att alla trivs.

Smäller dom igen dörren framför näsan på dig så säger det mer om dom än om dig och du vet att det inte står riktigt rätt till i skallen på dom!
2010-01-21 @ 23:34:39
URL: http://nulladiessinelinea.blogg.se/
Postat av: Jeanette
Mm, förstår att du inte mår så bra av det här, är väl ingen normal person som gör det. Verkligen inte kul att nästan behöva smyga omkring i sitt eget hem för att man inte vill riskera att reta upp någon som uppenbarligen stör sig på dig och din kille av någon konstig anledning. Får hoppas att ni får tag i en annan lägenhet snart då, men förstår att det känns lite som att dom vinner då. Jag hoppas i alla fall att det löser sig till det bästa för er :)
2010-01-22 @ 00:29:07
URL: http://throughtheeyesofabutterfly.blogg.se/
Postat av: Grannfejden
Hej jag heter Rosi och jobbar på Strix Television. Det är vi som gör programmet Grannfejden. Just nu söker vi efter nya fall för våra duktiga medlare att lösa. Kontakta gärna mig på: 08 522 595 00

/Grannfejden
2010-04-28 @ 13:40:07

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback