Arbetslös till pensionen

Jag blir så jävla arg på hur arbetsmarknaden ser ut idag. Hur fan ska jag, liksom alla andra ungdomar i min ålder i Sverige kunna spara ihop till pensionen om vi aldrig får ett jävla jobb? Förr räknades erfarenheter högt men nu är det bara skola som gäller! Men hur går det för dem som inte kan eller orkar plugga vidare? Det finns så många olika människor i världen så varför ska vi bara anpassa oss efter en sort?

Afasi & Filthy - Jobb

 

Dem som sitter och bestämmer hur saker och ting ska vara sitter på ett kontor och har ingen aning om hur verkligheten ser ut. Vissa saker låter faktiskt bara bra i teorin men fungerar inte i verkligheten. Om vi till exempel skulle ta det här med mitt jobb som barnskötar vikarie på förskola men som samtidigt stämplar så gäller 75 dagars regeln. Det innebär att jag bara får ersättning för 75 dagar innan jag får välja mellan att tacka nej till jobb för att få ut en A-kassa som jag kan leva på, eller säga ja till jobb och bli utan A-kassa. En total chansning varje månad om man inte vill köra på säkra kort som dem flesta gör, vilket är att tacka nej till jobb. Meningen är att det ska sätta press på arbetsgivaren som vill ha mina tjänster att anställa mig på heltid, MEN som vikarie på förskola i en kommun som bara anställer förskolelärare så fungerar det inte. Dem ringer helt enkelt efter en ny vikarie och jag blir utan månadslön, jävligt bra system verkligen!

 

 

Dessutom så har nu den förskolan där jag vikarierar som mest på börjat att ge mig mindre timmar, mindre tid för en timanställd blir mindre månadslön. Jaha, då gäller det bara att plugga vidare då eftersom man inte kan få en fast tjänst och jag orkar faktiskt inte vänta ut alla dessa 40 talister som kommer försvinna och som kommer sätta igång panik ute på arbetsmarknaden som alla har pratat om så länge. Jag är ju 26år nu och jag drömmer också om barn, hus, bil och hund och sedan ska man ju hinna spara ihop till pensionen också på det! Hur ska det gå egentligen när jag aldrig haft ett "riktigt" jobb? Man känner hur paniken och frustrationen bubblar inom mig, men man måste försöka att härda ut. För i dagens läge får man inte ens vara sjuk längre. Vad är det för samhälle generationerna innan mig har skapat åt oss egentligen? Att ni inte skäms!

 

Vad är det här för liv egentligen när man inte ens har råd att leva?


Andras åsikter:
Postat av: Mamma mina
kommer inte sälja nalle overrallen för den kanske ett syskon kan ha sen längre fram..
2010-03-01 @ 15:37:01
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Mamma mina
Hör av mig om jag ångrar mig..:)
2010-03-01 @ 16:24:22
URL: http://blondis81.blogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback