Cheesecakemuffins med jordgubbar

Favoritmuffinsen på min födelsedag var givna. Det var Cheesecakemuffins med jordgubbar ifrån boken som jag fick ifrån Josephine förra året som heter "Muffins: små pyntade cupcakes" Flera har faktiskt frågat efter receptet som är relativt enkelt. Här har ni det:

 

Muffins: ( 12 st )

115 gram rumstempererat smör
115 gram strösocker
2 ägg
115 gram mjöl
½ tsk vaniljsocker
2 msk mjölk

Garnering:

175 gram vit hackad choklad
175 gram cream cheese
6 msk créme fraishe
1 ½ tsk vaniljsocker
6 msk siktat florsocker
Färska jordgubbar

Gör så här:

Ställ ugnen på 180 grader och lägg snygga pappersmuffinsformar i en muffinsplåt ( för att behålla en snygg form på muffinsen ) Vispa ihop det rumstempererade smöret och strösockret till en vit och pösig smet. Tillsätt ett ägg i taget och vispa om ordentligt. Vänd ner mjölet och tillsätt sedan vaniljsocker och mjölk och rör om. Fördela smeten i formarna och grädda i ca: 10-15 minuter. Dem skall ha rest sig en aning och blivit gyllenbruna. Kolla även med en teststicka så att dem är helt färdiga rakt igenom lägg sedan på galler för att svalna.

Smält chokladen i vattenbad ( chokladen i en bunke över kokande vatten ) Låt den sedan svalna. Rör ihop creme cheese, chéme fraishe, vaniljsocker och sikta sist över florsocker i en egen skål. Lätt sist i den smälta chokladen och rör om. Bred ett tjock lager glasyr över muffinsen och låt stå kallt i ca: 1 ½ timma så att glasyren stelnar en aning. Dekorera tillsist med skivade, färska jordgubbar och njut!

Andras åsikter:
Postat av: Jasmine
Mums, jordgubbsmuffins låter gott. <3



Jag läste att du funderar på att låsa din blogg, för att du inte vet vilka det är som läser din blogg. Jag är en av dem som precis klickade in mig hit. Jag har alltså ingen aning om vem du är och du vet inte heller vem jag är. Känner du behov och intresse av att veta mer om mig, är du varmt välkommen att kolla in min blogg. Är det något du undrar är det fritt fram att fråga.

(Vill bara väl, så du ska slippa gå i ovetskapen om vem jag är.)



Kram
2010-10-18 @ 17:59:08
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Postat av: love&peace
Oj vad gott det såg ut^^
2010-10-21 @ 14:30:37
URL: http://loveandpeace.blogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback