Moderna Jultraditioner

Vi har skapat en ny tradition i vår familj, till julafton. Det  hela började med att mamma började studera, samtidigt som min brorsa tog studenten och blev arbetslös. Även jag och min yngsta lilla syster Liza studerade och vi hade alla fyra därmed begränsad ekonomi. Det var bara min sambo Jyrki och mammas sambo Janåke som hade arbete med lön och så min äldre lilla syster Ellinor som är förtidspensionerad och därmed en någorlunda inkomst.

Därför bestämde vi oss då innan julen 2008 sedan att vi skulle köpa en present för ungefär 100;- till varje familjemdlem. Men efter första julen 2008 så upptäckte vi att det inte blev så bra, vi hade bara köpt en massa skräp till varandra. Så efter det har vi gjort så att en person får köpa en julklapp till någon som vi drar lott om för 500;- och det vart ett mycket bättre resultat. Tyvärr fick de flesta presentkort förra året i brist på fantasi och tid så iår har vi förbjudit det. Det är iallafall en jättebra ny tradition att ta till sig, om man fortfarande vill ha och köpa julklappar till julafton, men inte har tid eller pengar att lägga ut för det.

2010 års julklappsutdelning:

  • Jag köper till Mamma
  • Mamma köper till JanÅke
  • JanÅke köper till Joakim
  • Joakim köper till Liza
  • Liza köper till mig
  • Ellinor köper till Jyrki
  • Jyrki köper till Ellinor

2009 års julklappsutdelning:

  • Jag köpte till Liza
  • Liza köpte till Jyrki
  • Jyrki köpte till Ellinor
  • Ellinor köpte till JanÅke
  • JanÅke köpte till mig
  • Mamma köpte till Joakim
  • Joakim köpte till mamma

Andras åsikter:

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback