STOPP!

Det är naturligt svenskt att vilja bevaka sitt revir, att man är väldigt reserverad och att vi brukar hålla andra på en armlängds avstånd. Jag märker av just detta beteende på mig själv nu när jag går har börjat på skola igen. Det är faktiskt ganska intressant!

Jag läser 3 ämnen på flex och 2 i sammanhållen grupp. Flex innebär att skolan erbjuder ett visst antal lektioner på schemat och rekomenderar att jag närvarar på ett visst antal utav dem ( oftast hälften ) Då har jag möjlighet att välja ut dem lektioner som passar bäst för mig ( om t.ex. lektioner krockar eller om man har barn eller jobb så är detta jättebra, men det krävs också en del disiplin ) Därför har skolan möjlighet att ta in fler människor i flexkurserna eftersom olika människor väljer olika pass. Med sammanhållen grupp innebär det gamla vanliga systemet, att vi har en och samma klass och bör närvara på varenda lektion.

Jag tycker att det är svårt att förmå mig att lära känna nya människor just pga detta. Visst, vissa av dem på skolan har man sett har läst samma ämnen som mig fast kanske på någon annan nivå i flex och i dem sammanhållna grupperna så ses vi ju bara 1gång / vecka och det tycker jag är för litet för att hinna lära känna någon på. Det är lixom ingen idé!

Jag tror jag är rädd att bli sårad, eller "dissad" som man skulle kunna kalla det. T.ex att om jag sätter mig brevid en tjej och hon inte sätter sig brevid mig nästa lektion, eller värre.. hon reser sig upp och sätter sig någon annan stans. Eller tänk om man hälsar på någon och ingen hälsar tillbaka eller börjar prata med någon som höjer på ögonbrynen.

Då kör jag hellre med en kall, hård yta utåt med hjälp utav kläder, accessoarer, attityd, smink, kroppsspråk mm. Jag väljer att sätta mig helt själv, jag lyssnar gärna på musik i hörlurarna så man inte är kontaktbar om någon mot förmodan skulle vilja prata med mig, jag väljer att inte hälsa först och att inte inleda en diskussion med någon.

Jag försöker alltså undermedvetet att bete mig mot andra så som jag är rädd att andra skall bete sig mot mig, så att jag slipper bli den som blir sårad, dissad och bortgjord. Men egentligen vill jag inget hellre än att diskutera och lära känna nya människor. Såhär har jag alltid gjort i skolan, det hela blir ungefär som en försvarsmekanism. Psykologi är fantastiskt!

Andras åsikter:
Postat av: Fighter
Ja! Psykologi är fantastiskt intressant. Människor också.

Vi är ju bara olika på utsidan.
2010-09-10 @ 07:50:39
URL: http://fighterfighter1.blogspot.com
Postat av: Jossan
Jag har svårt att förstå hur nån ska kunna dissa dej, du e juh hur bra, intresant å go som hellst!

De tycker Octavia å jag så så är det!!!



Kram från oss
2010-09-14 @ 11:10:29
URL: http://prinsessanoctavia.blogg.se/

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback