Bögar är inte guds barn, sa prästen

Jag brukar vanligtvis kika på Allsång på Skansen, men den här sommaren har det bara inte blivit av. Jag har inte sett ett enda avsnitt. Men tydligen så har Grotesco gänget blivit polisanmälda för "hets mot folkgrupp" iochmed deras framträdande i programmet i slutet av Juli, ni kan själva läsa artikeln i Aftonbladet här!

Självklart blev jag nyfiken och kikade på sketchen som dem hade utfört och det enda jag kan säga är att jag klart och tydliget kan läsa mellan raderna och att det inte alls handlar om att nervärdera homosexuella, snarare tvärtom. Dem gör en parodi på samhällets trångsynthet, i synnerhet dem djupt religösa och fundamentalisterna som har djupt ankrade fördomar om homosexualitet. Och jag tycker dem gör ett strålande jobb! Se..

 

I texten kan man höra följande vers "I bibeln står det skrivet det är bögarnas fel, jag vet inte vilken rad och vers, kapitel eller del. Men nånstans här i står det det är bögarnas fel" och det är PRECIS där ironin kommer in i låten. För i bibeln så står det absolut ingenting om att förakta homosexuella, utan snarare tvärtom. Jesus älskade ALLA människor och han förmådde människor att också älska alla precis som dem är och det har fundamentalisterna och dem djupt religösa kristna samt dem med dessa fördommar fått om bakfoten. Men vart kommer den här rädslan och fobin ifrån någonstans egentligen?

 

Det handlar såklart om kärleken mellan kvinna och man så att BARN skall kunna sättas på jorden och att vi kan leva vidare. Homosexuella får ju naturligtvis inga barn på eget behag av ganska så naturliga skäl. Men tyvärr så finns det redan alldeles för många barn idag som inte har ett bra och tryggt hem att komma hem till, eller barn som inte har ett hem överhuvudtaget. Det är väl bättre om ett homosexuellt, kärleksfullt par får adoptera ett barn än att en kvinna och en man skaffar ett barn tillsammans som dem sedan vanvårdar på ett eller annat sätt? Det finns många som aldrig borde blivit förälder.

 

Jag vet inte hur många sexuella övergrepp som sker inom hemmets fyra väggar varje år, jag vet inte hur många fysiska slag varje barn får från sina föräldrar och jag vet inte hur mycket psykisk misshandel som alla barn får utstå varje dag. Men vi måste inte vara så fyrkantiga och egoistiska att inte låta ett barn få ett bra hem om det BARA handlar om att paret som vill adoptera är homosexuellt? Nu behöver det inte vara så att alla homosexuella adoptivföräldrar är bättre än straighta föräldrar, men när det väl händer så ska man alltid se utifrån barnets eget bästa. Dessutom så försvinner fördomar ju mer man rotar i dem.


I resten av låten skuldbelägger dem homosexuella för diverse onödigt ont i världen, men vem som helst förstår ju att det omöjligt är dem homosexuellas ansvar att "Vin & Sprit inte längre finns i Sverige" och att "Schlagerfestivalen inte vill ta slut" utan att det snarare är en parodi på fördomen i sig, en s.k satir. Fördomar handlar ju om okunskap och säkerligen så har homosexuella blivit anklagade för både den ena och den andra genom åren. Ni kan läsa hela texten till låten här om ni själva vill analysera den. Självklart så kan man ändå misstolka budskapet i låten, man kan misstolka allt. Och det är säkerligen just därför som dem är anmälda. Men jag vet att Grotesco gänget menade gott trots att dem levererar på ett lite klumpigt och upprörande vis, men det är ju deras sorts humor. Kom ihåg: Alla människor är lika mycket värda oavsett vad vi har för olikheter.


Andras åsikter:

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback