På kärt återseende

Nu har man laddat batterierna för att kunna ta itu med bloggandet igen. Det har hänt en hel del senadn jag bloggade sist och även då har jag inte hunnit blogga om allt som händer runtomkring, både postivit och negativt. Men vi börjar med lite roliga bilder från Tjuvtittat.se för att lätta upp stämningen lite.



För barnens utveckling


Shit pommesfrites, rena science fiction

 

Handla tryggt med "Moment 22"

 

Kinesisk dubbelmoral eller kinesisk humor?

 

Grannfejden någon?

 

JULHELGEN:

Vi samlades hemma hos mamma i Ljustorp hela familjen. Jag, min sambo Jyrki, min syrra Ellinor, min bror Joakim och vår yngsta syster Liza samt mamma och mammas sambo Janåke såklart. Vi åt smarrig julmat, men tyvärr hade dem inte gravat egen lax iår vilket var ett litet minus. Vi spelade spel, fikade och lekte julklappsleken och hade det allmänt mysig tillsammans. Vi öppnade också våra julklappar, jag fick en rosa IPOD av Liza som jag önskat mig. Mamma fick en ceriserosa morgonrock samt en fyra månaders prenumeration av en krysstidning som hon önskat sig utav mig. Alla utflygna barn sov över och dagen efter åkte jag och Jyrki till hans mamma Anna-Liisa och pappa Seppo för nästa julbord tillsammans med Jyrkis bror Kari och hans fru Linda. Även den maten var riktigt smaskig, men jag känner att två julbord om året räcker gott och väl så vi hade ingen som helst julmat hemma. På kvällen på juldagen drog jag, Jyrki, Yvonne och Robban iväg till Kari och Linda på förfest i deras hus i Bergeforsen innan hemvändarkväll på Parken. Vi blev några stycken hos dem och förfesten blev riktigt bra. Vi tog parkenbussen till Bergeforsparken och det var en riktigt rolig kväll överlag trots att det inte var så mycket folk på Parken som vi trodde det skulle vara. Vi kände oss nöjd och tog parkenbussen hem när dem stängde, man har blivit för gammal för efterfester.

 

NYÅRSAFTON:
Även då samlades vi hemma hos mamma hela familjen, förutom Liza som hade åkt upp till sin pappa i Kiruna. Mamma och Janåke bjöd på en riktig lyxig trerättermiddag. Till förrätt fick vi en liten tunbrökorg med en hemmagjord skagenröra i. Varmrätten bestod utav en riktigt mör och saftig oxfilé och en supersmarrig potatisbakelse till det samt någon sås. Till efterätt gjorde mamma sin berömda vaniljpanacotta med jordgubbscreme, som var hur god som helst. Jag blir sugen på maten bara jag tänker på det! Vi spelade spel och hade det trevligt hela kvällen. Vid 12-slaget skålade vi i alkoholfritt bubbelvin och alkoholfri bubbelcider, som vanligt och lyckades även avfyra några raketer till det. Även under nyårsnatten övernattade alla barnen över, men dagen efter fick vi skynda oss hem för att hinna tvätta och packa innan avresan mot Kiruna som vi skulle göra dagen därpå.

 

KIRUNA RESAN:

Vi åkte till Kiruna på söndagen under nyårshelgen. Tyvärr kunde inte Yvonne förlja med i sista minuten pga sjukdom, men det är väl sådant som händer. Vägen upp gick smärtfritt fram till Luleå där vi stannade hos moster  med familj på fika och blev kvar i några timmar innan vi återigen tog oss iväg uppåt. Visst var det kul att träffas, men vi hade så mycket att prata om att det egentligen hade vart bäst att sova över. Den sista biten till Kiruna tog en evighet och vi lyckades till och med köra vilse vid ett par tillfällen, vi som kan vägen så bra annars. Väl framme i Kiruna njöt vi och slappade varenda dag. Vi gjorde faktiskt inget särskilt förutom att gå på stan, fika och hälsa på mina släktingar. Vi var även på ICEHOTEL som vanligt, det är en tradition när vi kommer dit. Som vanligt fick vi gå in gratis, entré kostar annars ca 400:-, OCH en guidad tur utav min morbror, som vi också sov över hos. Det var verkligen det vackraste Ishotellet jag någonsin sett under alla dem gånger jag varit där - och jag har varit där många, många gånger eftersom vi hade stugan där intill när jag var liten. Foton kommer senare. Vi påbörjade resan hem på Söndag morgon, en vecka senare men stannade hos moster efetr vägen och övernattade där till Måndag morgon så vi skulle orkar resten av vägen hem. Plötsligt fick vi nått fel på bilen efter Luleå, men efter ett verkstadsbesök i Skellefteå så försvann symtomen på något märkligt vis, eftersom ingen hade lagat eller åtgärdat någonting. Huvudsaken vi kom hem hela och välbehållna och det gjorde vi trots vädret.

 

Manson, min katt, kräks fortfarande och är väldigt mager och spinkig, ibland matvägrar han också. Vi ska åka med honom till en vetrinär på Fredag 28/1 igen och förhoppningsvis kan dem hitta den här gången vad som är fel på honom. Kanske han bara är gammal? Jag vet inte! Jag hoppas att det inte är något allvarligt bara, jag är inte beredd att skiljas från mina djur ännu. Jag känner mig för svag för det!

 

Jag är nu mera Arbetslös och helt sysslolös, näst intill värdelös. Jag har sökt in till högskola i Östersund, fast efter sista anmälningsdagen och blev reserv 17. Jag tror inte jag kommer komma in som reserv men jag hoppas det ökar chanserna att komma in till nästa gång jag skall söka inför HT 2011. A-kassan har strulat och inte betalat ut någonting överhuvudtaget till mig, så eftersom CSN betalade ut dem sista pengarna den 35 Niovember har jag varit luspank sedan dess, och det lär ju dröja innan dem har kollat igenom mitt ärende också.

 

Jag mår väl sådär efter omständigheterna. Det är jobbigt att gå och vara arbetslös samtidigt som det känns både omöjligt och nästan onödigt att skaffa ett jobb ifall man kommer in på skolan nästa termin. Jag brukar inte ha sån tur ens att få jobb då jag söker ett. Dessutom så när vi var på semester så fick jag reda på lite om mitt ursprung och vi pratade en hel del om min fars släkt "Sipuri" i Kiruna som beter sig som psykopater ryktesvis och det tog lite på krafterna att få reda på, det resulterar också i ett osunt mående. Men som tur är är den värsta kylan och mörkret nu bakom oss och framför oss har vi en härlig vår med mycket sol och härliga vårkänslor. Förhoppningsvis så behöver inte min depression bli varken lång eller djup. Det var nog allt som jag kom på att dela med mig utav just nu, men var inte blyga utan våga fråga om det är något ni undrar över.


Andras åsikter:
Postat av: ann


Hej Mika !!

Hoppas Manson blir bra igen, det är verkligen jättejobbigt när ens djur är sjuka,man går med ständig oro i magen!



själv har jag också blivit arbetslös igen! man känner oro,stress och ledsamhet inte alls roligt. Det är så jobbigt att hela tiden söka nytt jobb, det tar verkligen på kraffterna även om folk inte tror det!



Ha det bäst/kramar om =)
2011-01-25 @ 12:46:26
URL: http://http:countsnew.blogg.se
Postat av: Malin Karlsson
Vad kul dina poster verkar vara. kommer med all säkerhet att läsa på din blogg igen! :p Hoppas du har en rolig helg =P
2011-02-21 @ 23:03:56
URL: http://jade.se

Lämna din tanke här!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-mail: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

Trackback